Bechtel: Contractul pentru Autostrada Transilvania a încetat de comun acord. Cât sunt despăgubirile. "Proiectul a fost sabotat"

de Loredana VOICULESCU

Publicat la: 30.05.2013

Contractul pentru Autostrada Transilvania dintre statul român şi compania americană Bechtel "a încetat amiabil, de comun acord între cele două părţi", au precizat pentru gândul reprezentanţii companiei Bechtel.

"Suma corectă care s-a stabilit cu titlu de despăgubiri este de 37,2 milioane de euro, care include şi TVA", au precizat reprezentanţii Bechtel.

Adrian Năstase: "Proiectul a fost sabotat"

La rândul lui, fostul premier Adrian Năstase a declarat joi, răspunzând la întrebările jurnaliştilor, că proiectul autostrăzii Transilvania "a fost sabotat" în 2005-2006. "Proiectul a fost sabotat în 2005-2006. Mie îmi pare rău că acest proiect nu a fost dus până la capăt aşa cum s-a întâmplat în Croaţia şi Albania", a spus Năstase. El a adăugat că dacă era la guvernare proiectul ar fi fost finalizat la termen.

Anunţul oficial, la 12 ore după declaraţia de la TV

La 12 ore de la anunţul făcut la televizor, presa a primit şi comunicatul oficial privind rezilierea contractului cu Bechtel, cu titlul "Dan Şova a reziliat contractul cu Bechtel International Inc.".

 

"În data de 29 mai 2013 a fost semnat Acordul de tranzactionare şi încetare cu privire la contractul de construire a autostrazii Brasov – Cluj – Bors intre Compania Nationala de Autostrazi şi Drumuri Nationale din Romania si Bechtel International Inc. Prin semnarea Acordului au fost stinse complet pretentiile  Bechtel International Inc pentru suma de 37.200.000 Euro, TVA inclus", se arată în comunicatul transmis gândul joi la prânz de Biroul de presă al Departamentului pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine.

Comunicatul precizează că, odată cu semnarea rezilierii, şantierul autostrăzii Transilvania va fi preluat de Compania Naţionala de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, urmând a se demara procedura de concesiune pentru construirea tronsoanelor rămase.

Şova: "Este un prim pas pentru a face autostrada"

Ministrul delegat pentru Proiectele de Infrastructură, Dan Şova, a declarat miercuri seara că negocierile pentru rezilierea contractului cu Bechtel pentru autostrada Transilvania s-au încheiat. Potrivit lui Şova, despăgubirile pe care statul le are de plătit companiei americane vor fi de 37,2 milioane de euro.

"Este vorba de 30 de milioane de euro plus TVA. Sunt sume care sunt datorate pentru lucrări pe care le-au mai făcut ei, pază şantier. Penalizări sunt câteva milioane. Săptămâna viitoare mă voi întâlni cu şeful Corpului de Control care va verifica tematic acest contract probabil peste două săptămâni. Este un prim pas pentru a face autostrada", a spus miercuri seara Şova, invitat într-o emisiune tv atunci când negocierile au fost finalizate.

După încheierea formalităţilor de reziliere, contractul va fi şi desecretizat, a mai spus Şova, precizând că ”pentru a fi posibilă negocierea a trebuit să plătim datoria de 50 de milioane de euro lăsată de Anca Boagiu”.

Cât despre despăgubirea mai mică decât estimările iniţiale, ministrul susţine că s-a datorat directorului CNADNR, Mircea Pop, care "a pus pe masă şi datoriile Bechtel către CNADNR". "Eu spun că s-a ajuns la o sumă onestă şi corectă", a adăugat Şova.

Anunţul ministrului vine după o serie de bâlbe la nivel înalt, la începutul acestei săptămâni, referitoare la rezilierea contractului.

Ce soluţii sunt pentru autostradă

Ministrul delegat Dan Şova a declarat recent că singura posibilitate pentru continuarea proiectului autostrăzii Transilvania este parteneriatul public-privat sau concesiunea, adăugând că probabil va fi utilizată a doua variantă.

Oficialul a adăugat atunci că a discutat cu 4-5 companii de construcţii mari la nivel internaţional interesate să participe la acest proiect, iar după încheierea contractului cu Bechtel va fi realizat un nou studiu de trafic, care să ilustreze situaţia actuală pe respectivul traseu.

"Avem cinci părţi din autostradă neterminate. Trebuie să le licităm şi să le construim în acelaşi timp, pentru că nimeni nu va fi interesat doar de o singură parte. Asta va fi o mare problemă, să construim în acelaşi timp cele cinci părţi", a mai spus ministrul.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003, iar construcţia a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012. Contractului a fost încredinţat direct de Guvernul Adrian Năstase companiei americane Bechtel, contract despre care fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, spunea în 2009 că a fost "un fel de cerinţă pentru ca România să intre în NATO".