Romania - mai scumpa la autostrazi chiar si fata de Germania

de Mircea Doaga | 5 Iunie 2009

Preturi de påna la 80 de milioane de euro pe kilometru

In mod cert, Romania va avea unele dintre cele mai scumpe autostrazi din Europa, cu preturi pornind de la 8 milioane de euro/kilometru in zona de campie si ajungand pana la 80 de milioane de euro/kilometru - cu o perioada de 30 de ani de intretinere. In alte tari din Europa, mult mai dezvoltate decat Romania, costul unui kilometru de autostrada este de pana la patru ori mai mic.

Desi pe hartie exista peste 2.000 de kilometri de autostrada proiectati, in realitate in Romania sunt in folosinta doar 281 de kilometri de autostrada, si anume A1 Bucuresti - Pitesti si A2 Bucuresti - Cernavoda, din cadrul Coridorului IV Paneuropean. Singurele portiuni de autostrada construite dupa 1989 sunt Bucuresti - Fetesti, cu o lungime de aproximativ 134 de kilometri, si centura ocolitoare a Pitestiului, lunga de 15 kilometri. Tronsoanele Fetesti - Cernavoda si Autostrada Bucuresti - Pitesti au fost doar reabilitate (ultima de mai multe ori), ele fiind construite cu mult inainte de 1989.
Romania mai are alte cateva mari proiecte de autostrada, aflate in dife­rite stadii de executie si impartite in mai multe tronsoane: Nadlac - Arad - Timisoara - Sibiu - Pitesti, Cernavoda - Med­­gidia - Constanta, Bucuresti - Ploiesti - Comarnic - Brasov, Brasov - Sighisoara - Cluj-Napoca - Bors, Plo­iesti - Buzau - Focsani - Albita, Targu-Mures - Iasi - Ungheni, Cluj-Napoca - Jucu - Dej - Bistrita si mai nou anun­tata Au­to­strada a Sudului Bucuresti - Alexandria - Calafat - Drobeta Turnu-Severin. La acestea se mai adauga si inelul de autostrada din jurul Bucu­restiului, in lungime de 100 de kilo­metri. Dintre toate acestea insa se lucreaza efectiv doar la Autostrada Transilvania - si asta doar partial, pe doua din cele opt tronsoane, in lun­gime de 118 kilometri dintr-un total de 415 km - si Autostrada Bucuresti - Brasov - pe doua din cele patru tron­soane, pentru un al treilea tronson incheindu-se recent contractul de executie. Lucrari pregatitoare se mai fac la Cernavoda - Constanta si Arad - Timisoara.


Costuri in Romania

Cea mai ieftina autostrada din Ro­ma­nia s-a dovedit a fi cea dintre Bucu­resti si Fetesti, cu o medie de 2,78 mi­li­oane de euro pe kilometru, un pret aproape „normal“ pentru o zona de campie. Reabilitarea auto­stra­zilor existente anterior, Fetesti - Cernavoda si Bucuresti - Pitesti, a avut costuri ase­manatoare con­strui­rii unei autostrazi noi.

In ceea ce priveste costurile vii­toare, Ministerul Transporturilor a intocmit, in luna februarie a acestui an, un plan de buget pentru finan­tarea proiectelor de autostrada, pentru perioada 2009-2015, in care a planificat plati de peste 25 de mi­liarde de lei - aproximativ 6 miliarde de euro, la cursul mediu estimat de Comisia Nationala de Prognoza pen­tru urmatorii ani.

In cazul Autostrazii Transilvania, MTI va plati companiei Bechtel, po­trivit planului, aproximativ 3,1 miliarde de euro in total. In contractul initial dintre statul roman si Bechtel, costul autostrazii, in lungime de aproa­pe 415 kilometri, era prevazut a fi de 2,2 miliarde de euro, ceea ce du­cea la un pret mediu de 5,3 milioane de euro pe kilometru. In noile conditii, costul mediu pe kilometru urca la 7,5 mili­oa­ne de euro, dar in con­tex­tul in care acesti bani sunt prevazuti doar pana in 2012, iar 161 de kilo­metri de auto­stra­da (portiunea dintre Brasov si Targu-Mures) vor fi finali­zati abia la 31 de­cem­brie 2013. Daca suma de 3,1 mi­liar­de de euro s-ar imparti doar la nu­marul de kilometri prevazuti a fi fi­na­lizati pana in 2012, ar rezulta un cost de 12,2 milioane de euro pe kilometru.

In cazul Autostrazii Bucuresti - Brasov, exceptand tronsonul Comar­nic - Brasov, costul mediu estimat de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) este de aproximativ 7,25 milioane de euro pe kilometru.


Record absolut: 80 de milioane de euro/km

De departe, cel mai scump tron­son de autostrada din Romania este, cel putin pana acum, Comarnic - Brasov. Acesta este primul contract de constructie de autostrazi in con­cesiune, fiind castigat, recent, de consortiul franco-elen Vinci-Aktor. Potrivit contractului, valoarea lucra­rilor de constructii va fi de 1,507 miliarde de euro, pentru cei 58 de kilometri ai tronsonului, ceea ce inseamna un pret de aproximativ 25 de mili­oane de euro pe kilometru. Practic, lucrarile vor fi finantate de construc­tor, urmand ca statul sa returneze banii. Contractul include exloatarea si intretinerea autostrazii pentru o perioada de 30 de ani, statul urmand sa plateasca grupului Vinci-Aktor cate 180 de milioane de euro pe an, timp de 26 de ani, ceea ce duce la un total de 4,68 miliarde de euro. In acest context, costul total pe kilo­metru, platit de stat, va fi de 80 de milioane de euro. Autostrada va avea doar doua benzi de circulatie pe sens.


Centura cu 19 milioane de euro/km

Foarte scumpa se estimeaza a fi insa si Autostrada de centura a Bucu­restiului, in lungime de 100 de kilo­metri. Potrivit estimarilor CNADNR, costul mediu pe kilometru se apropie de 19 milioane de euro, in contextul in care autostrada este una de cam­pie si va avea doua benzi pe sens.

Pentru sectorul de autostrada Arad - Timisoara, in lungime de 32 de kilometri, MTI estimeaza un cost de 9 milioane de euro/km. Alta auto­strada inclusa in proiectul de inve­sti­tii al MTI este Cernavoda - Con­stanta, pentru care se estimeaza un pret pe kilo­metru de aproxi­mativ 7,3 milioane de euro, adica de circa trei ori mai mult decat a costat un kilometru din Autostrada Soare­lui pe portiunea dintre Bucuresti si Cernavoda. Cel mai scump tronson, cu un cost de circa 11 milioane de euro/km, este cel dintre Cernavoda si Medgidia. In ceea ce priveste Auto­strada „Nokia“ Jucu - Bistrita, in lungime de 75 de kilometri, CNADNR prevede un cost de 10 milioane de euro/km, la fel ca si Autostrada Ploiesti - Albita, in lungime de 288 de kilometri.

Pentru autostrada dintre Targu-Mures si Ungheni, cu o lungime de peste 300 de kilometri, costurile estimate sunt in jur de 20 de milioane de euro/km - cate doua benzi pe sens.

Autostrazi in Grecia: 20 mil. euro/km, in concesiune

Costul pe kilometru de auto­strada in Grecia este mult mai mic decat cel din Romania. De exemplu, pentru au­tos­trada Egnatia, care traverseaza tara de la vest la est, cu o lungime de 670 de kilometri, va­loarea totala a in­ves­titiei a fost, cu toate taxele in­cluse, de aproximativ 6,7 miliarde de euro, aproa­pe ju­matate din suma fiind asi­gurata din fonduri europene. Inau­gu­rata chiar zilele trecute, autostrada face lega­tura intre Igumenitza, la Marea Ionica, si granita cu Turcia. Cos­tul mediu pe kilometru a fost de 10 milioane de euro, in conditiile in care autostrada strabate mai multe zone muntoase. Practic, Egnatia Odos are 570 de poduri, cu o lungime de peste 80 de kilometri, 74 de tunele duble (cate unul pe sens) cu o lun­gi­me de peste 50 de kilometri pe fie­care sens de mers, cel mai lung avand aproa­pe cinci kilometri. Nu­mai pentru tunele s-au cheltuit peste 500 de milioane de euro.

O alta autostrada, construita in regim de concesiune pe 30 de ani, Attiki Odos, are un cost total de 1,3 mi­liar­de de euro, din care statul asigura aproximativ o treime, restul prove­nind din imprumuturi. Cu o lungime de 65,2 kilometri, autostrada are cate trei benzi de mers pe sens si a costat aproximativ 20 de milioane de euro/ km, cu tot cu concesiune. Prin zona mon­tana, autostrada are 38 de po­duri, 100 de pasarele, 25 de pasaje si 56 de tunele, in lungime de peste 15 kilometri.

Aflata la stadiul de proiect, auto­strada Ionia Odos, cu o lungime de 196 de kilometri, va costa 1,4 miliarde de euro, adica 7,1 milioane de euro pe kilometru.

Croatia - ieftin si mult

Croatia are o retea de 1.224 de kilo­metri de autostrada, 500 de kilometri fiind dati in folosinta in ultimii patru ani. Cea mai lunga autostrada este cea care leaga Zagreb de Split, cu o lun­gi­me de 380 de kilometri si care strabate adevarate lanturi muntoase. Pentru construirea autostrazii a fost nevoie de excavarea a 26 de milioane de metri cubi de pamant si construirea a aproa­pe 300 de poduri, viaducte, pasaje, pasarele, tunele sau treceri pentru ani­ma­le. Costul total al acestei autostrazi a fost de 2,3 miliarde de euro, adica o medie de 6 milioane de euro pe kilometru. O alta autostrada se afla la stadiul de proiect in Croatia, cea care leaga Ungaria de Bosnia-Herte­govina, prin Osijek si Svilaj. Cu o lungime totala de aproximativ 90 de kilometri, auto­strada are un pret total de 300 de mili­oane de euro si un cost mediu de aproximativ 3,35 milioane de euro/km.

Germania - 10 milioane de euro/km

S-ar putea crede ca autostrazile germane ar fi si scumpe, dat fiind faptul ca sunt cele mai bune din lume si ca toate costurile - de la cele cu forta de munca si pana la cele cu materialele - ar fi mult mai mari. Totusi, in rea­litate, preturile sunt asemanatoare sau chiar mai mici comparativ cu cele din Romania.

Germania are o vasta retea de autostrazi, cu o lungime de peste 12.000 de kilometri, din care peste 3.000 sunt cu trei sau mai multe benzi pe fiecare sens de mers. Potrivit infor­matiilor oficiale ale Ministerului Trans­porturilor din Germania, din 2001 si pana in pre­zent s-au construit aproxi­mativ 900 de kilo­metri noi de autos­tra­da, pentru care statul a cheltuit 9 miliarde de euro. Mai exact, o medie de 10 milioane de euro pe kilometru. In pofida infra­structurii super­dez­vol­tate, nemtii au in continuare planuri foarte mari: construirea a altor 1.900 de kilometri de autostrada, pentru care sunt prevazute 15 miliarde de euro - ceea ce inseamna 7,9 milioane de euro pe kilometru - si largirea a 2.200 de kilometri de autostrada, de la doua la trei benzi pe sens, pentru care vor fi alocate 13 miliarde de euro - o medie de 5,9 milioane de euro/km.

Recent, Germania a anuntat in­cheierea primului contract in sistem de parteneriat public-privat, pentru extinderea la trei benzi pe sens a autostrazii ce leaga orasele München de Augsburg, in lungime de 52 de ki­lo­metri. Contractul prevede si asigu­rarea mentenantei de catre con­struc­tor, pentru o perioada de 30 de ani, pentru care statul german va plati in total un miliard de euro, ceea ce in­seamna 19,2 milioane de euro/km, adica de peste patru ori mai putin fata de cat va plati statul roman pentru tronsonul Comarnic - Brasov.

Fisa tehnica Autostrada Transilvania (Bechtel)

Lungime - 415 km
Excavare    - 93.000 metri cubi
Umplutura - 64.000 metri cubi

Poduri/viaducte - 267 - peste 60 km
Pasaje rutiere - 58
Tunele - 0
Cost/km    intre - 7,5 si 12,2 mil. euro

Fisa tehnica Egnatia Odos (Grecia)

Lungime     -670 km
Poduri     - 570 - peste 80 km
Tunele     - 74 - peste 100 km
Cost/km     - 10 mil. euro

Fisa tehnica A1 Zagreb - Split (Croatia)
Lungime     - 380 km
Excavare        - 26.000.000 metri cubi
Umplutura     - 30.000.000 metri cubi
Poduri, tunele, pasaje     - 292
Cost/km         - 6 mil. euro­

Preturi medii pe kilometru de autostrada in concesiune pe 30 de ani

Comarnic - Brasov (Romania)         80 milioane euro
München - Augsburg (Germania)  20 milioane euro
Attiki Odos (Grecia)                      19,9 milioane euro